Robotory, PAYO magazine, Louďa

Říkám to na rovinu, z nového počinu vyškovského ex-DARKu jsem doslova a do písmene nadšen (nejprve jsem chtěl napsat "unešen" ale to by zavánělo dalším případem pro Foxe Muldera a Danu Scully..ha,ha..). Změna dost profláklého názvu DARK na DARK GAMBALLE jakoby symbolicky douzavřela kvalitativní přerod kapely. ALbum Robotory sice nepůsobí tak "revolučně" jako v roce 1998 album Dark Gamballe, ale za to je po všech stránkách dotaženo do nenapadnutelné podoby. Zvuk je tak čistý a průrazný, že mne doslova vcucnul. Každý instrument je nádherně slyšet a zvuková koláž bohatých samplů tvoří těžko popsatelnou atmosféru. To se prostě musí slyšet! Vynikající Jiří "10" Sedláček hlasově exceluje (pan zpěvák!), Hedvičina flétna není v žádném případě jen "trendovou" ozdobou, ale stejně jako její atypický hlasdotvářejí něco na způsob Schubertových "Variací na téma pstruh". Je to ale trochu nefér vyzdvihávat právě tyto 2 osoby, neboť celá kapela šlape, jak digitální přesýpací hodinky. A ty samply...Už dlouho jsem neslyšel tak umně zakomponované "umělotiny" do živé hudby. Adi to byly hodiny a hodiny času stráveného nad perfekcionistickým pilováním. CD je opatřeno též stylovým obalem a svéraznými texty v gamballštině, které jasně dokládají, že když se chce, dá se přijít s něčím neotřelým. O hovadinách zpívá plno kapel, tady je to alespoň o něčem ze života...ha,ha. V každém případě nezůstal DARK G. nic dlužedn své pověsti vtipálků, kteří se dívají na ten náš pidisvět s velkým nadhledem...Kapitolou samou o sobě je cover-verze. Géniové - typická Darkovština, k tomu snad ani netřeba komentáře a "Svět se posral", od dalších kulťasů Hrdinové nové fronty. Skladba je natolik silná a textově nadčasová, že netřeba rýpat v tom, že v první verzi šli Darkaři až moc ke dřeni songu a v druhé zase zasamplovali natolik, že skladba ztratila svůj energický náboj. Je třeba zdůraznit, že tak žánrově odlišné skladby, jako jsou blackmetaloví Géniové a punková šleha Svět se posral, do výsledného konceptu alba dobře pasují. I to vypovídá o vyzrálosti kapely. Dark Gamballe jsou pro mne takovou Laurou a jejími tygry v metalové oblasti. Myslím, že větší poctu už jim složit nemohu.

Louďa (8,5)