ROBOTORY, Cassiopea ´zine, Ája

Zlomem ve tvorbě kapely DARK bylo vydání CD "Dark Gamballe" v roce 1998 (a že to byl geniální zlom!), který pravděpodobně znamenal úbytek posluchačů, ale o to víc nabývá jejich počínání na kvalitě a jistě mi dají příznivci této skupiny za pravdu, že jde o celkem náročnou muziku, která není zrovna na jeden poslech. Došlo také (jak si již zřejmě všichni všimli) ke změně názvu na DARK GAMBALLE.
Musím na rovinu přiznat, že po prvním vyslišení jejich nejnovějšího dílka jsem byla v rozpacích a přesvědčena o prvenství desky "Dark Gamballe" ve svém "TOP". Dneska po x-posleších je tomu ale úplně jinak. Nechci shazovat kvality jejich první desky v "novém kabátě", která byla a je dílem originálním a výborným, přesto je CD "Robotory" o krok lepší a stejně jako jeho předchůdce je doprovázen příběhem, tentokrát o cetě Gambiho po prdeli světa.
"Gamballe" je tvrdší, melodičtější, hrozně dobře se poslouchá, ale "Robotory" nás při svém poslechu posouvá do "cyber" prostoru a nutí, aby nám tepala krev v jeho rytmu, což se mu v mém případě dost dobře daří. Najdeme zde plno prvků jako na předcházejícím dílku, přesto se posouvají zase o něco víc dopředu a to hlavně v nejrůznějších zvucích, o které zde není nouze. Když jsem se konečně začala orientovat ve světě nového počinu, tak mi do cesty vstoupila gamballština a její prapodivná vlastnost - nerozlušťitelnost. Přesto jsem se s ní porvala a zjistila, že tato placka v průhledné krabičce obsahuje 15 songů, z nichž jsou čtyři psány "obyčejnou" latinkou. Je to zdařile uspořádaná směsice kytar, klapek, flétny a vokálů Hedviky a 10 (a jeho hrdelních zvuků, za které ho obdivuji. To co předvádí při živém vystoupení je super.). Jen je velká škoda, že 10 zpěv už nedoprovází Hedvika, ale její flétna, což teda taky není vůbec špatné. Většína skladeb se nese v typickém darkovském duchu, z nichž číslo 6 je velice zdařilé a obzvlášť lahodící mému oušku. Pak nás čeká překvapení v podobě předělávky punkové hymny 80tých lét od H.N.F. "Svět se posral l.". Najdeme zde i verzi II., která je vyloženě "robotní" a postaral se o to sampler Tomáš, který si ji nazpíval. Podle mého názoru je, oproti dosavadní rozmanité tvorbě, tak trochu chudá na pazvuky, což působí trochu syrověji, ale jako experiment to beru.
Naprostou bombou na "Robotory" je však skladba "Temitural Jusufaar" (snadj e to dobře přeloženo). De Seda v sólovém pazvukování (který zde dělá "pouze" křoví) vystřídala Hedvika a to velmi zodpovědně a velice kvalitně. Na závěr nás čekají dvě skladby. První tak trochu malé překvapení a tj. the never ending story III. čili "Strange Pain" - opět sólově září Hedvika. Tentokrát si s jejím hlasem trošku pohráli a spolu se zvuky vytváří opravdovou kybernetickou atmosféru. Jinak se mimochodem moc těším na další verzi. Kam se dá ještě zajít? Věřím, že u DARK GAMBALLE ještě hodně daleko. No a je tu úplný závěr, "Géniové" alias coververze od MASTER´S HAMMER známá již z tributního alba - geniální psychosong. Gratuluji, dámo a pánové!! Povedlo se Vám vytvořit nevytvořitelnou atmosféru neexistující budoucnosti v minulé přítomnosti.
Obal CDčka odpovídá zcela svému obsahu a zvuk je taky kvalitní (stejně jako ten již zmiňovaný obsah). Co tedy víc dodat?
Ája