Robotory, Big Beng!, Jaroslav Špulák

Není sporu o tom, že vyškovský Dark patřil pokaždé, když se na trhu objevilo jeho nové album, k velice světlým zjevům domácí scény. Týka se to především předcházejícího GAMBALLE (to slůvko kapela přibrala do názvu), což potvrzuje i pohled na hitparádu Top 30 Big Beng!u. Album se stále drží na čestných místech. Jde to na vrub experimentální touze dosící nového zvuku. Spolu s ní i řeči, což je oříšek neméně tak tvrdý.
ROBOTORY je logickým pokračováním toho, co se dělo na předešlé desce. Dark Gamballe se vcelku zpříma vypravili na cestu za nemetalovým zvukem (z něhož kdysi vycházeli), aby si z té hudební odnože ponechali pouze hrsti agrese, které leckdy do součastného zvuku připnou. Nejsou ale prvožadé, protože aktuální počin je tvořen sérií umělých a zkreslených zvuků, které dávají kapele fazony kybernetického rocku. Dnes již koketují se soubory, kterým přirozený nástrojový zvuk nestačí. Dark k tomu ještě dosazují kupříkladu flétnu, která je šikovně zakomponovaná ve dvou skladbách. Neodvažuji se ale přepsat jejich název, protože písmenka v podobě, kterou popisují skladby a tvoří většinu textů, prostě na klávesnici nemám. Řeč Dark Gamballe se ve výslovnosti nejvíce přibližuje mixu angličtiny a latiny. O čem tedy skladby jsou, je mi záhadou.
Poněkud zvláštní kapitolu alba tvoří dvojí zpracování coververze písně Svět se posral od legendárních jihlavských Hrdinů nové fronty. První verze je v podstatě zjemělý originál, druhýá pak remix, jehož přítomnost na desce bude třeba obhajovat slovně, neboť pro své nevynalézavé zpracování působí trochu jako vata. Ona je ta nevynalézavost koulí u nohy celého počinu. Kapela tuší, kudy chce jít, ovšem zarazila se kdesi na cestě, před křižovatkou k razanci na jedné a aranžérské barevnosti posazené na poklidu na druhé straně. Míchání obého nerozhodnost jenom podtrhuje.

(hodnocení 4/7)