Dark Gamballe, Big Beng!, Jaroslav Špulák

Vyškovští DARK se poučili. Nepovedená deska Under The Bottom jim ukázala cestu zpátky, do experimentálních lovišť. Opusitili trendové tendence a vrátili se tam, odkud přišli. Samozřejmě v duchu doby, pročež si troufám říct, že nahráli znamenité, pestré a moderní album. A mystifikační, což není rovněž bezcenné. Na druhou stranu je De Sedův příběh na zadní straně přebalu jistě důkazem bujné fantazie v oblasti sci-fi, na straně druhé jednoznačným přiznáním sklonů k nadhledu, a jak známo, pro tvorbu rockové hudby devadesátých let jsou oba faktory velice potřebné.

DARK změnil přístup k vymyšlenému materiálu. Jako by v první řadě sázel na silnou zvukovou hradbu, posléze na pestrost a až nakonec na osobité a silné kytarové riffy. Zvuk je tak velice bohatý nejenom na nejrůznější samplové, lidské, industriální a perkusivní hlavolamy, ovšem i na silnou enklávu hostujících akustických zvuků flétny Hedviky, která nechává celý projekt padat z vesmíru zpátky na tvrdou zem. I svým hlasem, jenž k vévodivému De Sedovu pasuje jako ulitý a vytváří pozoruhodný kontrast. Asi takový, jakým je mimocivilizační jazyk, v němž je kolekce zaznamenána.

DARK na téhle desce poklonkují progresivním modernistům devadesátých let. Ani na okamžik se při poslechu desky nelze smířit s tím, že bude za chvíli ve stejném duchu, v jakém byla právě teď, stejně tak nelze vytušit sílu zvuků a samplů, které se v nejbližší době objeví. White Zombie jsou svou náladou albu asi nejblíže, což berte jako poklonu. DARK se totiž touto deskou (doufám) vymanil z bludného kruhu a našel svou tvář. Patří mezi domácí vrcholné experimentátory, ne mezi ty, kteří se vezou. Podívejme se přece, na jak silné album má.

(hodnocení: 7/7)