rozhovory
Dada vs futurismus, Spark, Petr Frinta
rozhovor, Heavy World (1. - 1998), Lenka Kovaříková
Variace na temné vize, Big Beng!, Michal Husák
CASSIOPEA ´zine, ...Mach...

DARK - svoboda bez hranic, ROCK&POP čevenec 1998, Petr Korál

Zkusme malý kvíz. Metal je:
a) mrtvá záležitost
b) knzervativní žánr, v němž jsou nějaké nové momenty asi tak časté jako nález štěchovického pokladu
c) scéna sice poměrně stabilní, ale nadále se pozvolna vyvíjející, proměňující a objevující nové možnosti

Odpověď? Cé je správně! A netýká se to pouze dění v hard & heavy sféře západně od Aše. Chcete-li poznat skutečně novátorskou a vrcholně originální plus minus metalovou kapelu, jejíž členové mají v pase název České republiky, zkuste si sehnat nové album DARK GAMBALLE vyškovských DARK. Věřte nebo ne, uslyšíte věci neslýchané - ale to se snažila naznačit už recenze téhle desky v Rock & Popu č. 4/98. Nemá smysl zde opakovat její závěry (vyhledejte si laskavě sami) a následující rozhovor se zpěvákem řečeným 10 - anebo také deSed - berte spíš jako pomůcku k pochopení toho, proč zrovna jakási moravská šestice, kterou dnes kromě zpovídaného tvoří kytarista Catch, basák Robb, bubeník Joseph, flétnistka a "pomocná" zpěvačka Hedvika a Tom, hledící si kláves a samplů, hraje maximálně progresivní tvrdou muziku na skutečně evropské úrovni.

Jak vznik nápad nazpívat album vlastním vymyšleným jazykem?
Odpověď je jednoduchá: chtěli jsme být první a jediní, kdo zpívá jazykem Gamballe. Oddělit se, odpoutat se, využít možností "svobodného stylu".

Jedná se o ryzí tzv. svahilštinu, tedy to, co ti zrovna ve studiu slina přinesla na jazyk, nebo má tahle řeč přece jen svá pravidla?
Texty byly do puntíku připravené už pred vstupem do studia. Tenhle jazyk je absolutní svoboda ve sdělování emocí....Dneska se mi dá uvěřit každé slovo, protože můžu vyjádřit náladu a pocity té které pasáže bez omezení daného nedostatečnou znalostí angličtiny, která mi neumožňuje vyjadřovat se vždcky tak, aby slovo a nálada riffu spolu souzněly. Odmítám ale termín svahilština: slovo může mít i jiný význam než jen sdělovací, slovo může rozdmýchávat pocit a stupňovat emoce.

Úpřímně: zpíváš teď na koncertech v jednotlivých nových skladbách pokaždé to samé? A souvisí příběh, popsaný na zadní straně bookletu, skutečně s obsahem textů?
Koncertně samozřejmě zpíváme to samé, co na albu - na CD jsou texty otištěné v gamballském jazyce. Texty a ten příběh spolu souvisejí jen tak, že příběh vysvětluje myšlenku alba.

Budete v tomhle konceptu pokračovat? Anebo se dá čekat návat k angličtině?
Na sto procent zůstaneme u gamballštiny. Jak už jsem říkal, jsme první a jediní - tak proč angličtina? Opravdu není důvod.

Vaše nová deska přináší řadu nových prvků, které u DARK nebyly dřív tak obvyklé. Například tvůj čím dál pestřejší způsob vokálního projevu....
Díky. Co se týče zpěvu, celý můj přístup je jednoduchý: srát na všechny a na všechno, věřit si, nebát se, nenechat se zdeformovat a zmanipulovat - být deSed a 10. Howgh!

Začal jsi po téhle stránce i nějak odborně cvičit?
Nějaké základy mně naučila flétnistka Hedvika. Jinak nijak zvlášť necvičím. Jde mi spíš o dokonalé vyjádření nálady než o techniku a preciznost.

Dá se současná daleko významnější role flétny a nově taky začlenění samplingu do vaší produkce chápat tak, že možnosti klasického rockového zvuku se vám zdají vyčerpané?
Pokud nechceš být jen plagiátor, snažíš se hledat. Jenom pak můžeš objevovat. Někdy se to nemusí podařit na první pokus, někdy se to nepovede vůbec. Ale Tomovi a Hedvice se to povedlo, jsou skvělí. Klasický rock posloucháme taky, ale nechceme jím být nějak omezovaní. Máme rádi svobodu.

Dark Gamballe celkově po hudební stránce představuje ohromný posun vpřed. Byli jste při vzniku repertoáru něčím konkrétním ovlivnění?
Každý z kapely je ovlivněný něčím jiným. Neúnavný skladatel Robb, autor sedmdesáti procent základních nápadů u jednotlivých skladeb, je spíš na tvrdší riffy, stejně jako já. Catch je kybernetický Hendrix, Hedvika pozitivní depresionistka, Tom gotický šílenec a velký patriot. No a Joseph, to je pohon rozjeté lokomotivy - a taky opravdovej tvrďák. Dohromady to dává Dark Gamballe.

Řada dnešních tvrdých kapel začíná experimentovat s prvky taneční hudby. Zajímá i vás dance scéna - myslím ta inteligentnější, tedy jungle, house, drum´n´bass atd.? Je možné že se její vliv projeví na vaší budoucí tvorbě?
Je to dost možné. Dneska ale ještě netuším, do jaké míry se v naší muzice tyhle styly promítnou. První vlaštovkou je skladba TRIKOTARE TURU na novém albu.

DARK jdou neustále ku předu, objevují dříve netušené možnosti rockového vyjádření a vaše hledání se nejspíš jen tak nezastaví. Máte už aspoň hrubou představu o dalším směřování kapely?
Těžké riffy, rozmanitost, melodičnost, žádné hranice, žádná omezení - a sliné vzájemné souznění.

Poslední roky jsou zejména v metalu érou comebacků, kdy se spousta kapel vrací k muzice, s níž kdysi začínala. Dokážeš si představit, že by se DARK mohli vrátit až někam k death metalu, který charakterizoval prvotní fázi vaší existence?
Klidně! Ale fúze našeho současného death metalu by byla setsakra vzdálená tomu, co dneska dělají například Cannibal Corpse. I death metal se dá hrát zajímavě a rozmanitě - viz třeba Fear Factory na desce Soul Of A New Machine...