rozhovory
Dada vs futurismus, Spark, Petr Frinta
rozhovor, Heavy World (1. - 1998), Lenka Kovaříková
Variace na temné vize, Big Beng!, Michal Husák
CASSIOPEA ´zine, ...Mach...

Dada vs. futurismus, Spark, Petr Frinta

Svým prozatím posledním CD "Robotory" potvrdili jihomoravští DARK GAMBALLE svoje postavení až na samotné špičce soudobé české hudební produkce. Jejich hudba je moderní, originální a zejména pak v našich zeměpisných šířkách nevšední. Takový je alie i tento rozhovor, ostatně posuďte sami, která ze dvou pomyslných složek, jež v hudbě DARK mají jisté zastoupení - dadaismus a futurismus převážila nyní...

Co je pravdy na tom, že od té doby, co váš zpěvák používá umělecký pseudonym "10", mu ostatní členové kapely musí platit desátky?
Ano, církev nesvaté desítky opravdu pobírá od členů desátky, které věnuje na vlastní zviditelnění na úkor ostatních. Je to standardní gamballský postup...

Mimochodem, jsme li u různého šťourání, zaráží mě, že jste česká kapela, ale svojí internetovou stránku máte na slovenském webu. Má to nějaký specifický důvod?
Odpověd je velmi jednoduchá. Za webové stránky na SK se nemusí platit a človíček, co nám stránky dělá, má s tímto serverem dobré zkušenosti, a tak jsme toho využili. Prachy, jenom prachy nečekají, jen po nich sáhneš a už tě mají...

Prozatimní bilance DARK je taková, že jedno album = jeden label. Hodláte v tomto putování pokračovat nebo jste v červeném (Radek) a černém (Tomáš) našli jistotu?
To všechno ukáže čas. Pokud Redblack bude chtít spolupracovat, tentokrát měnit nebudeme. Nikdo lepší tu totiž není. zatím je vše v pohodě. Jedinou podmínkou bylo, že musíme nosit černočervené oblečení, což jsme s radostí akceptovali, výměnou za to, že Radek i Tomáš veřejně přiznají, že jsou poloviční androidi.

Nicméně, nyní k hudbě: máte na trhu, počítám-li správně, páté album. Nejprve by mě zajímalo, jaké jste na něj sklidili ohlasy...
Kdybychom byli tak slavní, jak naznačují ohlasy, recenze a umístění v anketách, jezdíme vysypávat kýble v Mercedesech.

Zmínil jsem páté album. V Čechách je málo "malých" kapel, které se dostanou k podobnému počtu alb a když už, dá se u nich hovořit o určitém proniknutí k širší posluchačské obci. U vás tomu tak není; čím si to vysvětlujete?
Vysvětlení je několik:
1. Buť hrajeme úplné voloviny pro pár vyvolených - rádoby hudebních intelektuálů a celá naše existence je stavění hradu z písku, nebo...
2. Děláme hudbu zcela úpřímně bez jakýchkoliv kompromisů a snažíme se přinést co nejvíc původní materiál, což se nám, doufám, daří na takových 80% plnit. Je to plus i mínus neboť zde se prosazují skupiny, které omílají ukradené riffy nebo celou hudbu včetně image, protože je pro fandy jednodušeji pochopitelná hudba, kterou důvěrně znají. Je to tzv. Ovčí stádový syndrom. Situace se však lepší díky REDBLACKu, ROOT, SAD HARMONY, NARAJAMA (bohužel R.I.P.) a dalších.

Mimochodem, není to i tím, že v době vydání druhého alba jste se dost necitlivým způsobem vyjádřili na adresu vašich začátků, vaší počáteční tvorby a death metalu obecně?
Dnes velice lituji toho, že jsme už po debutu "Sex´n´Death" nezměnili název skupiny. Od druhého CD se totiž snažíme hrát stále to stejné. Jen s lepším nástrojovým vybavením, s více zkušenostmi a doufám, že se nám to daří dělat stále lépe.

Změňme ale raději téma k příjemnějším záležitostem. Před časem jste vytvořili jisté poznávací znamení - vlastní jazyk pro texty. Hodláte v této tradici pokračovat?
Samozřejmě! Jsme jediná známější Gamballská skupina ve sluneční soustavě. A míníme šířit Gamballskou hudbu stále dál...

V souvislosti s tímto se nabízí otázka, jestli má smysl otiskovat takové texty (v Gamballštině) do bookletů...
Zcela určitě! Ty jsi rasista? Ty snad chceš diskriminovat Gamballskou menšinu?

Nyní bychom se patrně měli zastavit u vaší zatím poslední desky, pohádky o Robotech. Přijde mi osobně vaším nejvyspělejším dílem - skladatelsky, zvukově, ale i pěvecky..
Děkujeme, myslíme si to samé. Na desce "RobotoryL je určitě méně "umělohmotných" zvuků, ale jsou lépe zaranžované a jsou více slyšet. Samply nabízejí celý nekonečný vesmír vyžití. Možnosti samplu se snažíme využít ještě více v projektu SCHWEINERAIN, který děláme spolu s Tomem (samply a klapky). Zrovna teď sjme dokončili čtyř písňové promo, takže se nech překvapit...

Nemůžu se v této souvislosti nezeptat na váš názor na nové album TORR, které, dle slov jeho tvůrců, má ukázat mladým kapelám cestu: je tomu dle vašeho mínění skutečně tak?
Myslím si, že TORR byl, je a bude banda muzikantů s dobrou image, hrající tvrdší bigbít, který je tvrdý právě akorát, aby šel zahrát i při vesnické zábavě. Teď prostě použili do toho samého automatické spodky plus pár zvuků, v tom je ten zásadní posun. Patří jim dík za odvahu, že se nedrželi svého osvědčeného kopyta, ale také výtka za to, že pravděpodobně strávili posledních deset let na neobydleném ostrově, pokud ze sebe chtějí dělat pionýry míchání elektroniky a bigbítu v naší republice.

Hodně se proměnila i nálada vašich skladeb. Přijdou mi více náladové, ale obecně by se dalo říct, e jimi prostupuje taková podivně melancholická nálada. Kde se bere?
Navzdory tomu, že si ze všeho děláme srandu, píšeme hudbu takovou, jaká je. Je to míchanice štěstí rozdílných osobností.

Mimochodem jaký koncept se vlastně ukrývá za texty "Robotory"?
Celá deska je o tom, jak se Gambi dostal do prdele světa a vše je uveřejněno na Gamballském webu. Takže koho to doopravdy zajímá, ať se mrkne tam...

Jsme-li u techniky, vím, že jste na podobnou věc již byli dotázáni v jiných rozhovorech, ale přesto mi to nedá: je podle vás postupná technizace společnosti pozitivní, nebo naopak negativní?
To je asi u každého jinak. Já mám techniku rád a nemám s ní žádný problém. Technika nás zotročuje jen tím, že stojí moc peněz, a tudíž musíme víc makat, abychom jí splatili.

Je podle vás právě technologie nositelem globalizace? 
Ne, negativismus globalizace je zase jenom v lidech. Když se budují další super hyper mega věci na vydělávání peněz, které jsou ti jen tak mimochodem desetkrát denně nabídnuty, a pokud neodoláš, zhodnotíš jejich balík a ubereš si další kousek ze své svobody.

Vím, že to možná bude znít divně, už třeba proto, že hrajete úplně odlišnou hudbu, ale zejména náladami mi vaše poslední deska připomíná OLYMPIC z doby "Prázdnin na zemi" - cítíte nějakou podobnost?
Závada není na vašem přijímači...závada není na vašem přijímači...závada není na vašem přijímači...

Vaše poslední album uzavírá výtečná předělávka MASTER´S HAMMER, zde uvedená s podtitulkem "Sex And Jesus". Na tributním albu se však objevila s podtitulkem "Sex and God". Liší se snad obě verze nějak?
Ne, jen to tam grafik před tím neuvedl.

Mimochodem, vaše verze patří na tributním albu k těm nejzdařilejším, zaznamenali jste nějaké ohlasi přímo od mistra Františka?
Děkujeme, ale ohlasy jsme nezaznamenali. Franta na nás sere a Necrocock na to sere, na to sere, sere, sere...

Kdo z vás a za jakých okolností vytvořil geniální verš "bože, proč jsi mě ošustil", který tento cover uzavírá?
10! A na okolnosti se radši neptej...

Druhá z předělávek pochází od polozapomenutých HNF. Jak jste si na ně vzpoměli?
HNF (Hrdinové nové fronty) byli geniální, byla to naše povinnost dostat jejich skladbu zase na veřejnost. Stal se z ní náš největší live hit.

Máte již nějakou představu o tom, jak bude vypadat další album?
Myslím, že bude geniální.

Jak vypadá současná pódiová prezentace DARK-u? Nějaké speciální efekty?
Trošku jsme zapracovali na naší pódiové prezentaci, abychom u té vesmírné hudby nevypadali jak Jarci z Lulče (vesnice u Vyškova). Myslím si, že je ale stále co lepšovat. Budeme na tom makat.

V bookletu děkujete Ondřejovi Sekorovi - zajímalo by mě, jaké literatura vás ovlivnila nejvíce v dětství?
Ferda Mravenec - všechno, Neználek - všechno, Foglar - všechno, Seton - všechno, May - všechno...

Nedávno jste natáčeli další cover verzi pro jedno tributní album. Mohli byste prozradit podrobnosti?
Natáčeli jsme v Žirovnici u Doda coververze dvou skladeb pro americké DWELL RECORDS. První je "Zero" od SMASHING PUMPKINS, které jsme udělali více po svém. Druhá je "Killing In The Name" od RAGE AGAINST THE MACHINE, kde jsme zachovali co nejvíce originálu. Je to dobrá zkušenost a reklama, i když by to chtělo více času na realizaci. Bylo to vše dost hektické. Možná by bylo dobré zmínit se i o spoluprací Toma (Dark Gamballe) a Zuzky (Ssoge), kteří s pomocí Doda natáčeli také své verze věcí od výše jmenovaných skupin.

PS: Poslední zajímavostí je nové CD skupiny CALES, na kterém se 10 podílí zpěvem i texty. Blackie na něm podává takové výkony, že zůstává rozujm stát.