rozhovory
Dada vs futurismus, Spark, Petr Frinta
rozhovor, Heavy World (1. - 1998), Lenka Kovaříková
Variace na temné vize, Big Beng!, Michal Husák
CASSIOPEA ´zine, ...Mach...

Variace na temné vize, Big Beng!, Michal Husák

Je to již bezmála sedm let, co vyškovští DARK zplodili první demo Zlá krev. Velmi sytým plodem všestranně promyšlené, do tajemné gamballštiny zašifrované album DARK GAMBALLE. Sestavu skupiny dnes tvoří deSed (zpěv), Catch (kytara), Robb (baskytara), Joseph (bicí), Hedvika (flétna, zpěv) a Tom (klávesy, samply). Hlavní váhu otázek na sebe při našem rozhovoru vzal předák deSed, ne příliš často, ale o to užitečněji mu pomáhala Hedvika.

Vlastní jazyk jste si asi nevymysleli jen proto, aby se vás na to ptali v rozhovorech....
U téhle muziky je angličtina téměř samozřejmostí. Jenomže jsme Češi a na anglické výslovnosti se to odráží. Alespoň sám ze sebe jsem ten pocit rozhodně měl. Angličtina je navíc už okoukaná a nepůsobivá. Tak jsme vymysleli gambalský jazyk.

Co nebo kdo je Gamballe?
Gamballe byl chlapík, který pracoval na výrobě DGL-3. To je taková ptákovina, kterou vymyslela vláda k oblbování lidí v Gambálii. Přišel jsi domů a místo aby ses šel bavit na večírek, jsi vzal DGL-3 a naprogramoval si ženskou třeba se čtyřma prsama a pěti nohama, naprogramoval si jídlo nebo pobyt na horách. Pro lidi to sice bylo super, ale postupem času to vedlo k tomu, že zůstávali doma, nevycházeli... a vůbec nehodili na naše koncerty.

Takže jste vlastně zobrazili kam až může dojít krize lidské společnosti skrze vývoj počítačů.
V podstatě jo. Ono k tomu stejně dojde, vem si, jak je rozvinutá virtuální realita... V baráku, který existuje jenom v ní chodíš normálně pokojema, po schodech, tak proč bys tam nemohl vyrobit tu ženskou nebo hory... Ale jinak proti technice nic nemám, vždyť naše novinka je elektronikou prošpikovaná. Vlastně jsme chtěli používat klávesy a samplery už dávno, ale neměli jsme člověka a prostředky.

Jak se smiřuješ s tím, že tvé texty jsou pro posluchače nevyložitelné?
Textováním se zabývám deset let a vím, že jen málokoho slova zajímají. Na koncertech nerozumíš ničemu a kdo si doma vezme slovník a překládá texty? Stejně ty významy jsou někde trošku jinde.

Takže jsou texty na Dark Gamballe foneticky nafrázované bez konkrétního obsahu?
Ve snech vídáme a slýcháme mnoho věcí. Sice toho hodně po probuzení zapomeneš, ale něco ti v hlavě utkví. Snů při tvůrčím procesu velmi využívám. Slyším třeba nějakou melodii, která nese příběh. Každé slovo sice nemá konkrétní význam, ale jasně cítíme obsah té které skladby. Vnímáme to tak, že text není zanedbatelný, ale hudba je prvořadá.

Nejsem si jist, jak chápat vaše přezdívky. Ve tvém případě, deSede, se jedná dokonce o jakousi "přezdívku na druhou", v bookletu jsi uveden jako 10. Souvisí to se zmiňovanou krizí společnosti, lidé jsou značkovaní atd.?
Já jsem si dokonce chtěl nechat vytetovat čárkový kód, ale tu desítku jsem nemyslel takhle. Jde v podstatě o parodování sebe sama. Dřív se mě při rozhovorech kamarádi ptali: "Tak seš deSed nebo 10?". Tak mě k tomu dovedli.

De Sede, tvá povídka otištěná na zadním přebalu CD na mě působívelmi psychedelicky a depresivně... Co ty a sci-fi?
Čekal jsem otázky na drogy, ale spíš kvůli hudbě. Možná, že někdo je schopen něco vytvořit na LSD, ale my tak nepostupovali. Deprese jem dřív míval, hlavně z pití. Kdyby se daly natočit některé mé sny, Tarantino by asi bledl závistí. Zmiňovaný příběh byl napsaný z jedné vody, okamžitě. Chtěl bych udělat ještě jeden, ale ten už asi bude za hranicí uveřejnitelnosti. Každopádně ho napíšu a bude mnohem hustější než tenhle. K tomu sci-fi myslím, že se jedná spíš o jakýsi vnitřní svět. Kolikrát jsem se probouzel a ani se mi nechtělo jít znovu spát ve strachu, co se bude dít dál. Sny mají údajně vycházet z podvědomí, z toho, co se ti stalo. To bych musel v minulém životě zabít čtyřicet lidí... Asi to bude z filmů, knížek. Spíš než o sci-fi jde o horor.

Na jaké bázi v DARK funguje autorství?
O texty jsem se staral odjakživa. Co se týče hudby, je to v podstatě demokratické.

Jaké místo ve vší té temnotě má humor?
Možná by ses divil, jak nadnesené to místy vnímáme. Mám rád černý humor. Strašně jsem ulítl z jednoho vtipu Borise Prazlovského, kde hrobníkovi kouká z vykopané jámy prakticky jen hlava, kolem jede paní s kočárkem a on říká: "Jé, to je pěkný dítě, můžu si ho pochovat?".

Myslíš, že jsi dekadentní?
Ani snad ne...

Kde se vzal tak velký posun mezi Under The Bottom a Dark Gamballe?
Nevím. Změna to bude, už podle reakcí lidí, které jsou diametrálně odlišné. Vlastně jsme ani nechtěli dělat něco jinak. Všechno vznikalo jako před Under The Bottom, akorát jsme tam dali víc cukru, rozinek a ozdob. Jednoznačné zlepšení je také ve zvuku. Chci pochválit Pavla Hlavicu ze studia Shaark, považuji ho za absolutní republikovou jedničku pro náš žánr. Kdyby dělal kdekoliv jinde, budeme se tlačit tam.

Jaký vliv na tebe mělo působení v Cales?
Velký. Bylo to jiné. Blackie mě tam natlačil do věcí, o kterých jsem nevěděl, že jsem schopen. Zalíbily se mi některé polohy zpěvu z Cales a v DARK jsem to též použil.

Jak vidíš budoucnost tvého působení v Cales?
Už jsme s Blackiem mluvili o další desce a nevidím důvod, proč by naše spolupráce měla skončit. Slyšel jsem nějaké připravené verze skladeb. Blackie chce, aby bicí hrál automat takže se snažím do Cales zapojit ještě "našeho" Tomáše, protože má podle mě odpovídající cit pro hudbu a vybavení. Aby to fungovalo, nemůžeš přece ty bicí nahrát s casia za deset tisíc.

Jaký podíl mají počítačové rytmy na Dark Gamballe?
Ve skladbách Tchesus Gamballe, Zatchurmay a Xumerilaz se jede přesně podle mašiny. V ostatních hraje bicí Joseph a z počítače jdou různé ptákoviny nebo kousky samplíků. Dneska se už nedá znevažovat: "jé počítač, takových věcí udělám spoustu.." Vem si třeba, že máš šest set zvuků, a dva dny, to v lepších případech, strávíš jenom vybíráním jedné sekvence. Musíš uvažovat, jak to bude znít s kytarou, s bicíma, je to těžká práce.

Myslíš, že DARK GAMBALLE je srovnatelná s Kärgeräs?
Je to také příběh o zkáze... Kärgeräs je smrtelně vážná věc. Big Boss, když to psal, údajně brečel. Já jsem měl při psaní rozhodně lepší pocity. Určitě tam byl nadhled.

Jak chcete tu složitou desku zahrát naživo?
Nevidím v tom sebemenší problém, máme techniku i na složitější skladby. To však zatím hrát nebudeme, uvědom si, že ze čtyř tesek nemůžem hrát jen tu poslední.

Na sampleru Creations From A Morbit Society máte dvě starší věci.Proč se nepoužilo něco z novinky?
Ještě nebyla hotová, navíc si nejsem jistý, jestli by Taga chtěla dělat reklamu něčemu, co jí nepatří. Možná ji v tomhle křivdím, každopádně to nebylo ani technicky možné.

Asi víš, že na světě nejste jediní DARK...
Jasně. Dokonce jsme chtěli změnit název na Dark Gamballe, ale to s sebou nese spoustu problémů. Proč ztrácet jakous takous pozici, kterou jsme budovali několik let kvůli nějakým Němcům, kteří určitě nehrají tak dlouho jako my. Navíc mně nasrali, protože jejich logo je stejné jako naše z první desky. Neříkám, že to zkopírovali, ale ten člověk, co to vymyslel, se nějak musel dostat do mé hlavy, nebo co.

Jak vidíš šance kapely směrem do zahraničí?
Snažíme se. Z tohoto důvodu jsme také zvolili distribuci M.A.B. Records. Nejnadějněji to vypadá u Nuclear Blastu. Zatím nevíme, jestli si vezmou nějaké kusy nebo přímo licenci.

Na závěr jsem si záměrně nechal vaši coververzi Boney M...
K tomu se váže historie. Jeli jsme na festival do Portugalska. V autě seděli ještě Aleš Nejezchleba ze Shaarku a Fleggy, basák Melancholy Pessimism. Celou cestu jsme do sebe prali neskutečný nářezy a pak někdo vyhrabal pod sedadlem starou kazetu, kde byly hity od ABBy a tak podobně. Pustili jsme si to a úplně se z toho zbláznili. Přijížděli jsme do místa festivalu. Tam byli všichni v trikách Cradle Of Filth, Napalm Death, festival se jmenoval Ultrabrutal. My to měli osolené naplno, třepali hlavama a řvali "Gotta go home, home, home...". Když jsem ještě vylezl s tričkem - parodií na Camel, na kterém myšák píchá velblouda, tak z nás všechny málem ranila mrtvice.